اقدام پژوهي استفاده از انواع فعاليت هاي جذاب، برای بهبود خط نوشتاري "زهرا"

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

اقدام پژوهي چگونه با استفاده از انواع فعالیت های جذاب، خط نوشتاری را بهبود بخشم

اقدام پژوهي استفاده از انواع فعاليت هاي جذاب، برای بهبود  خط نوشتاري "زهرا"

چكيده :

 اين پژوهش در سال تحصيلي 96-97 مدرسه ي شهيدگرايلي شهر گرگان روستاي هاشم‌آباد  انجام شده است. بنده ،آموزگار پايه ي ششم در اوايل سال تحصيلي با ديدن مشق و املاي " زهرا " متوجه مشكل بدخطي او كه گاهي تا حد نارسا نويسي نيز مي رسيد ، شدم  شواهدي كه از من اين مشكل زهرا  داشتم با همكارانم تصميم گرفتيم در جهت بهبود خط نوشتاري اش او به كمك نماييم در این گزارش  سعي كرديم دانش آموز روش صحيح نوشتن ،  مداد در دست گرفتن ، شكل صحيح حروف ، اندازه ي بياض و سواد حروف ، ابتدا و انتهاي نگارش حروف و ... را ياد بگيرد و. همچنين براي تقويت عضلات ماهيچه اي دست دانش آموز و هماهنگ تر شدن بيشتر چشم و دست او هنگام نوشتن، فعاليت هايي در را زنگ هاي و هنر ورزش با همكاري و مساعدت هاي مدير و مربي تربيت بدني انجام داديم و. همچنين براي رفع موانع فيزيكي،جسمي و نگارشي تا رسيدن به وضع مطلوب تلاش كرديم

 مقدمه :

در گزارش حاضر  ، با توجه به اين اصل كه كودك بيشتر به بازي علاقه مند است ، بد  خطي دانش آموز اصلاح شده است .

توصيف وضعيت موجود

 با توجه به اينكه اينجانب جندین سال  ازخدمتم را اكثراًدركلاس اول و دوم تدريس كرده ام در اوايل سال تحصيلي متوجه شدم كه يكي از دانش آموزان نسبت  به دیگر دانش آموزان داراي خطي نا زيبا و نامتناسب مي باشد

راستي چه عواملي موجب ايجا د اين مشكل شده است؟

آيا ضعف از اندامهاي نوشتاري اوست ؟

 ما آيا مي توانيم اين مشكل را رفع كنيم ؟

گردآوري اطلاعات :

الف - مشاهدات ( مستقيم و غير مستقيم ) در موقعيت هاي مختلف خصوصاً در زمان انجام فعاليتهاي عملي

 ب - بررسي و تحليل پرسشنامه ي سياهه ي رفتار

 ج – اسناد و دارك ( عكس هاي گرفته شده از حالات مختلف دانش آموز )همراه بادست خط دانش آموز

د-پرسشهاي مصاحبه از اي معلمان پايه ي دوم مدارس مختلف

هـ- يادداشت هاي روزانه اين فايل فقط براي مشاهده است .

تجزيه و تحليل داده ها

 طبق بررسي هاي انجام شده بر روي شواهد يك و با مطالعه ي مباني نظري مرتبط مشكل بد خطي ، عوامل مختلفي مي تواند در. ايجاد اين مسئله مؤثر باشند.  كه از جمله ي  آنها مي توان به آموزش نا مناسب ، عوامل جسماني ، خانواده ، عوامل روحي – عاطفي و شرايط و موقعيت كلاسي اشاره كرد .

ارائه ي راهكارهاي عملي براي برطرف كردن مشكل بدخطي دانش آموز

1 -ايجاد انگيزه ي زيبا نويسي در دانش آموزان با نشان دادن چند نمونه خط زيبا در كات پستال و ها كتاب هاي هنر . در اين مرحله دانش آموز با ديدن اين نمونه ها انگيزه ي بيشتري براي زيباتر نوشتن پيداكرد

2-آموزش صحيح به دست گرفتن و قلم همچنين طرز نشستن صحيح هنگام نوشتن با ارائه ي الگوهايي از هم كلاسي هايش از( اوايل سال تحصيلي

 اجراي طرح جديد و نظارت بر آن

 -1شيوه ي نظارت در مرحله ي اول ( ايجاد انگيزه ) مشاهده ي عملكرد او توسط معلم حين انجام تكاليف و ارائه ي رهنمودهاي بعدي.

-2 راه نظارت بر شيوه ي صحيح به دست گرفتن قلم بصورت مشاهده ي مستقيم و ارائه ي الگوهاي مناسب انجام گرفت .

گردآوري اطلاعات و توصیف وضع مطلوب(شواهد )2

 پس از انجام راهكارهاي بيان شده در گام هفتم مشاهده مي شود كه مشكل بد خطي دانش آموز تا حدود زيادي رفع شده است. در زير شواهدي كه دال براين تغييرات مي باشد آمده است ·خود دانش آموز با ديدن نوشته هاي خوانا و مرتب خود ، اظهار تمايل بيشتري به ادامه ي نوشتن نشان مي داد ديگر به هنگام انجام تكاليف نوشتاري ، شكايت و اعتراض نمي كرد .

ارزشيابي تأثير اقدام جديد و تعيين اعتبار آن ·

خوبي پوشه ي و كار دفتر مشق اين است كه آثار قبلي را نگه داري مي كند با. مقايسه بين دست نوشته ها ي قبلي و فعلي دانش آموز تغييرات محسوسي مشاهده مي شود

پيشنهادات

1 -مسئولان آموزش و پرورش دوره هايي به را منظور آشنايي معلمان و اوليا با اختلالات يادگيري موجود در دانش آموزان و راهكارهاي بهبود ها آن از كه جمله ي آنها مي توان بد به خطي يا نارسا نويسي اشاره كرد ، برگزار كنند .

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3430 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 8

حجم فایل:58 کیلوبایت

 قیمت: 15,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل